MENU

NE KADAR SAĞLIKLIYIZ?


İdeal kiloda olmak sağlıklı olmak için yeterli midir? Kilo ve sağlık algısı birbiri içinde değerlendirilen iki kavramdır. Zayıf olmanın özellikle genç ve çocuklarda dikkat çekiciliği çok fazladır. Fakat her şey göründüğü gibi midir? Sadece zayıf olmak, kendimize göre biçtiğimiz kiloda olmak, sağlıklı olmak için yetiyor mu?


Dünya Sağlık Örgütü’ne göre; sağlık, hasta veya engelli olmamak değil, bedenen, ruhen ve sosyal yönden tam bir iyilik halidir. Beden halinin iyi olması, ne yediğimizle bire bir yakından alakalıdır. Bireyin beslenme durumu bireyin sağlık durumunu; iyilik halini, performansını, hastalıklara direncini etkiler. Yediklerimizin vücudumuzda yansımasını görmek adına ölçümler yer almaktadır. Bunlardan ilki beden kitle indeksidir. Beden kitle indeksi bize vücut ağırlığımızın mevcut boy uzunluğumuza göre durumunu verir. Bu sonuca göre vücut ağırlığımızın hangi aralıklarda olduğunu değerlendirebiliriz. 


Vücut ağırlığı

BKI(kg/m²)

Zayıf

<18.5

Kabul edilebilir

18.5-19.9

Normal

20.0-24.9

Hafif şişman

25-29.9

1.derece şişman

30-34.9

2.derece şişman

35.0-39.9

3.derece şişman

>40.0



 
Diğer bir ölçüm, vücut analizidir. Vücut analizi, bizim vücudumuzun bir nevi iç güzelliğini yansıtır. Yağ oranı, yağsız kütle ağırlığı, vücut sıvı ağırlığı, metabolizma hızı vücut analizi sonucu elimize ulaşan verilerdir. Bu verilerle beslenmemizin gidişatını görebilir, yağ oranımızın fazla olması durumunda ise sağlıklı beslenme eğitimi alarak bu oranı ideal aralıklara indirebiliriz. Bu yüzden vücut yağ analizini özellikle yılda 1-2 kere yaptırarak sağlık durumumuzu görmeli ve kendimiz için gereken önlemi almalıyız. 


Vücut yağ oranı neden bu kadar önemli?
Kişinin vücut bileşiminde en çok ilgilendiğimiz oran yağ oranıdır. Yağ oranı, kişinin beslenme düzenini, yaşam tarzını yansıtır. Yağ oranının ideal aralıklarda olması bizim sağlıklı olduğumuzun işaretidir. Yağ oranının ideal değerlerde olması ilerleyen yaşımıza rağmen metabolizma hızımızın artmasına ve bel çevremizdeki yağlanmanın en aza indirgenmesine yardımcı olmaktadır. Bu durum kişinin hastalıklara yakalanma oranını düşürür ve yaşam kalitesini yükseltir. 


Sağlıklı olmak, sağlıklı beslenmekten geçer.
Mutlu, hareketli, neşeli görünmenin sırrı sağlıklı beslenmekten geçer. Yetersiz beslenip ideal kilo aralıklarında olmak bizi mutlu etmez. Bizi bu hayatta sağlıklı olmaya götüren yol, sağlıklı ve yeterli beslenmek ve hareketli yaşamdan geçer. Besinlerin kısıtlanmasıyla değil, porsiyon kontrolü ve haftalık, aylık dengenin sağlandığı beslenme düzeniyle yaşamdan zevk alırız. 
Kişiden kişiye ideal kilonun değiştiğini de unutmamalıyız. Kişinin kendini iyi hissettiği kilo ve bu kilonun sağlık açısından tehlike arz edip etmediği önemlidir. Bu yüzden kendimiz için en doğru kiloya diyetisyenimizle karar vermeli ve sürekli kontrol halinde olmalıyız. Mevcut kilomuzu en uzun sürede dengede tutabilmek, bunu başarabilmek yaşam kalitemizi arttırır ve yaşlılık dönemimizin en az ilaç ve en az hastalıkla geçmesini sağlar. Ayrıca diyetisyeninizle yağ oranını kontrole aldığınızda rakamsal olarak aynı kiloda olduğunuzda bile vücut şekliniz sizi daha genç ve sağlıklı gösterecektir.